Carstvo tačke je beskonačno.
Ruski slikar Vasilij Kandinski verovao je da umetnost služi pre svega za izražavanje unutrašnjeg duhovnog stanja. I slikarstvo stoga ima svrhu da se na platnu verodostojno izrazi unutrašnji svet. Pretakanju "duhovnog sebe" u kompoziciju boja može se na razne načine pristupiti, a Kandinski se svojim stvaralaštvom potrudio da ponudi jedan nov, potpuno drugačiji izraz - kroz apstraktnu, bespredmetnu umetnost.
Impresije III |
Stvaralački vek Kandinskog počeo je relativno kasno u odnosu na životni - u slikarske vode otisnuo se tek oko 30-e godine. Istina, još je u ranoj mladosti imao bliži susret s slikarstvom, ali se pod uticajem roditelja umesto umetnosti posvetio pravu. I mada mu se i u toj struci smešila uspešna karijera, nakon posete izložbe koju su francuski impresionisti održali u Moskvi, sledi rađanje Kandinskog kao umetnika. Ti radovi, a posebno Moneova slika "Plašt sena", učinili su da Kandinski za svoj životni poziv ipak odabere slikarstvo.
Sazrevanju autentičnog apstraktnog slikarskog stila prethodile su godine učenja i traganja za pravom formom. Rana dela sa tragovima impresionizma i fovizma bila su samo prelazni stadijum, koji je nakon više od decenije svoje umetničke karijere Kandinski krunisao svojim velikim probojem u orginalnost - svoju apstrakciju. Shvatio je da motiv može biti suvišan u samoizražavanju i da se poruka može preneti i bez predmeta, pravom kompozicijom boja. I mada nije bio prvi umetnik koji je počeo da naginje ka apstraktnom, jeste bio prvi koji je apstraktnom nadenuo više značenje, ali i teorijski osnov (u svom delu "O duhovnom u umetnosti").
Zelena kompozicija |
Kandinski je stvarao originalna dela, a bio je originalan i u načinu na koji je umetnost shvatao. Recimo, boja prestaje da bude boja u klasičnom smislu te reči, i počinje da poseduje sopstveno simboličko značenje. Boje imaju svoje zvukove i svoja kretanja, a takođe i svoje funkcije odvojene od predmeta. Likovna kompozicija tako postaje slična muzikalnoj. Međutim, ni tu se Kandinski ne zaustavlja - i s godinama dodatno podubljuje apstrakciju svog sveta iskorakom u osmišljenu geometrizaciju. Nastaje još jedno bitno teorijsko delo o apstraktnom stvaralaštvu - "Tačka i linija na površini". U poslednjem razdoblju svog života posvećuje se biomorfnoj apstrakciji.
Svojim neobičnim, bespredmetnim slikarstvom Kandinski je stvarao nove, imaginarne svetove. Apstrakcija kao njegov lični jezik pokazala se dovoljnom za samoizražvanje, a originalna dela koja je ostavio za sobom kao veliki doprinos modernoj umetnosti.
Kompozicija XX |
Autor: M
Нема коментара:
Постави коментар