Prvo od šest predavanja koje je Ludvig fon Mizes održao studentima
u Argentini 1956 godine. Svih šest predavanja je kasnije objavljeno u
popularnoj knjizi "Ekonomska politika: misli današnjice i
sutrašnjice"
.
.
Opisni termini koje ljudi koriste su često veoma
obmanjujući. Kada pričaju o modernim magovima industrije i liderima velikih
preduzeća , na primer, oni zovu čoveka
“kralj čokolade” ili “kralj pamuka” ili “automobilski kralj”. Njihova
upotreba takve terminologije implicira da oni ne vide praktično nikakvu razliku
između modernih vođa industrije i onih feudalnih kraljeva, vojvoda ili
lordova iz ranijih vermena. Ali, razlika je u stvari veoma velika, jer kralj
čokolade uopšte i ne vlada, on služi. On ne vlada nad osvojenom teritorijom,
nezavisan od tržišta, nezavisan od njegovih potrošača. Kralj čokolade - ili
kralj čelika ili kralj automobile ili bilo koji drugi kralj moderne industrije
– zavisi od industrije kojom rukovodi i od potrošača kojim služi. “Kralj” mora
ostati u milosti svojih subjekata, potrošača; on gubi svoje “kraljevstvo” čim
nije više u poziciji da daje svojim kupcima bolju uslugu i pruži je pod nižom
cenom od drugih sa kojima mora da se takmiči.
Pre dve hiljade godina, pre razvitka kapitalizma, čovekov
društveni status je bio fiksiran od početka do kraja njegovog života; on ga je
nasledio od svojih predaka, i on se nije menjao. Ako bi on bio rođen kao
siromašan, on bi osatao siromašan, a ako bi bio rođen kao bogat - kao vojvoda
ili lord - on bi sačuvao svoje vojvodstvo, i svojinu koja ide uz to, do kraja
svog života.
Posmatrajući manufakturu, primitivni procesi proizvodnje tih
dana su postojali skoro isključivo zbog snabdevanja bogatih. Većina ljudi
(devedeset procenata ili više Evropske
populacije) je radila na zemlji i nije dolazila u kontakt sa gradsko
orijentisanim industrijama. Strogi sistem feudalnog društva se održao u
najrazvijenijim oblastima Evrope stotinama godina.
Međutim, kako se ruralna populacija uvećala, ona je stvorila višak ljudi na zemlji. Za
ovaj višak ljudi bez nasleđene zemlje ili imanja, nije bilo mesta, niti je
bilo moguće za njih da rade u industriji; gradski kraljevi su im odbijali
ulazak. Broj ovih otpadnika je nastavio da raste, i još uvek niko nije znao šta
da radi sa njima. Oni su bili, u punom smislu te reči, “proleteri”, otpadnici
koje je vlada jedino mogla da stavi u javne radionice ili sirotišta. U nekim
delovima Evrope, naročito u Holandiji I Engleskoj, oni su postali toliko brojni
krajem osamnaestog veka , da su bili prava pretnja očuvanju tada postojećeg
društvenog sistema.
Danas, kada diskutujemo o sličnim stanjima u Indiji ili
drugim zemljama u razvijanju, ne smemo zaboraviti da su uslovi u
osamnaestovekovnoj Engleskoj bili puno gori. U to vreme, Engleska je imala
populaciju od oko 6-7 miliona ljudi, ali od tih 6-7 miliona , više od jednog
miliona, a verovatno dva, bili su prosto siromašni otpadnici koje postojeći društveni sistem nije mogao da
izdržava. Šta da se radi sa ovim otpadnicima je bio jedan od velikih problema
osamnaestovekovne Engleske.
Drugi veliki problem je bio nedostatak sirovina. Britanci su
, veoma ozbiljno, morali sebi da postave pitanje: šta ćemo raditi u budućnosti,
kada nam naše šume neće više davati drva koja nam trebaju za našu industriju i
za grejanje naših kuća? Za vladajuće klase to je bila očajna situacija.
Državnici nisu znali šta da rade, i vladajuće plemstvo je bilo bez apsolutno
bilo kakvih ideja kako da poprave stanje.
Iz ovih ozbiljnih društvenih situacija izronili su prvi
počeci modernog kapitalizma. Postojale su neke osobe, među onim otpadnicima,
među onim siromašnim ljudima, koje su pokušale da se organizuju sa drugima da
otvore male radnje koje bi mogle da proizvode nešto. Ovo je bila inovacija. Ovi
inovatori nisu proizvodili skupe robe koje su bile priuštive samo višim
klasama; oni su proizvodili jeftinije proizvode za svačije potrebe. I ovo je
poreklo kapitalizma kakav funkcioniše danas. To je bio početak masovne
proizvodnje, temeljni princip kapitalističke industrije. Pošto su stare
industrije koje su služile bogatijim ljudima u gradu postojale skoro isključivo
za potrebe više klase, nove kapitalističke industrije su počele da proizvode
stvari koje su mogle biti priuštive opštoj populaciji. To je bila masovna
proizvodnja za zadovoljenje potreba masa.
Ovo je temeljni princip kapitalizma kakav postoji danas , u
svim onim zemljama u kojoj postoji visoko razvijen sistem masovne proizvodnje:
Velika preduzeća, meta fanatičnih napada takozvanih levičara, proizvode, skoro
isključivo, da bi zadovoljili potrebe masa. Preduzeća koja proizvode luksuzna
dobra isključivo dobrostojećima, nikada ne mogu da dostignu nivo velikih
preduzeća. I danas ljudi koji rade u
fabrikama su ti koji su glavni potrošači proizvoda napravljenih u tim
fabrikama. Ovo je osnovna razlika između kapitalističkog principa proizvodnje
i feudalnog principa prethodećih godina.
Kada ljudi pretpostavljaju, ili tvrde, da postoji razlika
između proizvođača i potrošača proizvoda velikih preduzeća, oni su u velikoj
zabludi. U američkim prodavnicama čujete slogan “Kupac je uvek u pravu”. I ovaj
kupac je isti onaj čovek koji proizvodi u fabrikama one stvari koje se prodaju
u prodavnicama. Ljudi koji misle da je moć velikih preduzeća prevelika su u
zabludi takođe, budući da velika preduzeća zavise sasvim od podrške onih koji
kupuju njihove proizvode: najveće preduzeće gubi svoju moć i svoj uticaj kada
izgubi svoje kupce.
Pre pedeset ili šezdeset godina se pričalo da su železničke
kompanije previše velike i moćne; one su imale monopol; bilo je nemoguće takmičiti
se sa njima. Tvrđeno je da je , u polju transporta, kapitalizam već dostigao
nivo posle kojeg uništava sam sebe, jer je eliminisao konkurenciju. Ono što su
ljudi prevideli je bila činjenica da je moć železnica zavisila od njene
sposobnosti da služe ljude bolje od bilo kog drugog metoda transporta. Naravno
da bi tada bilo smešno da se takmičite sa jednom od ovih velikih železničkih
kompanija tako što bi sagradili drugu prugu paralelnu sa starijom linijom,
budući da je starija linija bila dovoljna da usluži postojeće potrebe. Ali,
veoma ubrzo su došli drugi takmičari. Sloboda konkurencije ne znači da možete
uspeti prosto imitirajući ili kopirajući tačno ono što je drugi već napravio.
Sloboda štampe ne znači da imate pravo da kopirate ono što je neko drugi već
rekao i tako stičete uspeh koji je drugio čovek već propisno zaslužio na račun
svog dostignuća. Ona znači da imate pravo da napišete nešto drugačije. Sloboda
konkurencije koja se tiče železnica, na primer, znači da ste slobodni da
izmislite nešto, da uradite nešto, što će izazvati železnice i staviti ih u
veoma opasnu takmičarsku situaciju.
U Sjedinjenim Državama konkurencija železnicama - u obliku
autobusa, automobila, kamiona i aviona - je prouzrokovala da železnice pretrpe
veliku štetu i da budu skoro potpuno poražene, koliko se to putničkog
transporta tiče.
Razvoj kapitalizma se sastoji u tome da svako ima pravo da
kupca usluži bolje i/ili jeftinije. I ovaj metod, ovaj princip, je, u relativno
kratkom roku, transformisao ceo svet. On je učinio mogućim nezabeleženo
povećanje u svetskoj populaciji.
U osamnaestovekovnoj Engleskoj, zemlja je mogla da izdržava
samo 6 miliona ljudi na veoma niskom standardu života. Danas, više od 50
miliona ljudi uživa puno viši standard života nego što su i bogati uživali
tokom osamnaestog veka. I današnji bi standard života verovatno bio i viši,
da veliki delovi energije Britanaca nije
bio protraćen u političke i vojne “avanture”, koje su mogle biti izbegnute.
To su činjenice u vezi kapitalizma. Tako, ako bi Englez- ili
bilo koji čovek bilo koje zemlje u svetu- kazao danas da se protivi
kapitalizmu, postoji divan način da mu odgovorite: “ Ti znaš da je stanovništvo
zemlje danas deset puta brojnije nego što je bilo u danima koji su prethodili
kapitalizmu; znaš da svi ljudi danas uživaju viši standard života nego što su
tvoji preci uživali u danima pre kapitalizma. Ali, kako znaš da si ti jedan od
deset onih koji bi preživeo u odsustvu kapitalizma? Puka činjenica da ti danas
živiš je dokaz da je kapitalizam uspeo, bilo da ti smatraš ili nesmatraš tvoj
život veoma vrednim.”
Uprkos svim svojim koristima, kapitalizam je furiozno
napadan i kritikovan. Neophodno je da shvatimo poreklo ove antipatije.
Činjenica je da je mržnja na kapitalizam poticala ne iz masa, ne iz radnika samih,
već je poticala iz zemljišne aristokratije- nižeg plemstva, plemstva Engleske i
Evropskog kontineta. Oni su krivili kapitalizam za nešto što nije bilo baš
prijatno za njih: na početku devetnaetog veka , visoke plate koje je plaćala
industrija svojim radnicima primorala je zemljišnu aristokratiju da plaća
jednako veće plate svojim poljoprivrednim radnicima. Aristokratija je napala
industriju kritikujući standard života radničkih masa.
Naravno - sa naše tačke gledišta , standard života radnika
je bio ekstremno nizak; uslovi pod ranim kapitalizmom su bili apsolutno
šokirajući, ali ne zato što je razvoj novih kapitalističkih industrija naškodio
radnicima. Ljudi koji su zapošljavani da rade u fabrikama su već egzistirali na
ispodljudskom nivou.
Čuvena stara priča, ponavljana stotinu puta, da su fabrike
zapošljavale žene i decu, da su ove žene i deca , pre nego što su radili u
fabrikama, živeli pod zadovoljavajućim uslovima, je jedna od najvećih obmana u
istoriji. Majke koje su radile u fabrikama nisu imali sa čime da kuvaju; oni nisu napustili svoje domove i
kuhinje da bi išli u fabrike, oni su išli u fabrike zato što nisu imale
kuhinje, i ako su i male kuhinje one nisu imale hrane koje bi skuvali u tim
kuhinjama.
I deca nisu dolazila iz udobnih obdaništa. Ona su gladovala
i umirala. I sva priča o neizrecivim užasima ranog kapitalizma , može da se
pobije jednom statistikom: tačno u onim godinama u kojima se Engleski
kapitalizam razvio, tačno u doba zvanim Industrijskom revolucijom u Engleskoj,
u godinama od 1760 do 1830, tačno u tim godinama se populacija Engleske
udvostručila, što znači da su stotine ili hiljade dece - koja bi umrla u
prethodnim godinama - preživela i
odrasla u muškarce i žene.
Nema nikakve sumnje da su uslovi predhodnih vremena bili
veoma nezadovoljavajući. Kapitalistička preduzeća su bila ta koja su popravila
stvari. Upravo su te rane fabrike koje su snabdevale potrebe radnika, bilo
direktno ili indirektno izvozeći proizvode i uvozeći hranu i sirovine iz drugih
zemalja. Opet i opet, rani istoričari kapitalizma - teško je naći blažu reč - falsifikuju
istoriju.
Anegdota koju su običavali pričati, vrlo verovatno
izmišljena, uključuje i Bendžamina Franklina. Po toj priči, Ben Franklin,
posetio je fabriku pamučne robe u Engleskoj, i vlasnik fabrike mu je rekao, pun
ponosa: “Gledajte, ovo su pamučne robe za Mađarsku”. Bendžamin Frenklin,
gledajući okolo, videći da su radnici bedno obučeni, je rekao: ”Zašto ne
proizvodite, takođe, i za svoje radnike?”
Ali, one izvozne robe o kojima je vlasnik fabrike
govorio su, ustvari, značile da jeste
proizvodio za svoje radnike, zbog toga što je Engleska morala da uvozi sve
svoje sirovine. Nije postojao pamuk niti u Engleskoj niti u Evropi. Postojala
je nestašica hrane u Engleskoj, i hrana je morala biti uvožena iz Poljske, iz
Rusije, iz Mađarske. Ovaj izvoz robe je platio uvoz hrane koji je učinio
opstanak Britanskog stanovništva
mogućim. Mnogo primera iz istorije tog doba će pokazati stav nižeg
plemstva i aristokratije prema radnicima. Želim da spomenem samo dva primera.
Jedan je poznati Britanski “Speenhamland” sistem. Po tom sistemu, Britanska
vlada je platila svim radnicima koji nisu dobili minimalnu platu(određenu od
vlade) razliku između plate koje su primili i minimalne plate. Oni su sačuvali
zemljišnu aristokratiju od problema plaćanja visokih nadnica. Plemstvo bi
plaćalo tradicionalno niske poljoprivredne plate, i Vlada bi ih nadoknađivala,
tako sprečavajući radnike da napuste ruralna zanimanja i da traže urbano
fabričko zaposlenje.
Osamdeset godina kasnije, posle kapitalističke ekspanzije iz
Engleske ka kontinentalnoj Evropi zemljišna aristokratija je ponovo reagovala
protiv novog sistema proizvodnje. U Nemačkoj su pruski junkeri, budući da su
izgubili mnogo radnika zbog kapitalističkih industrija koje su plaćale
više, izmislili specijalni termin za
ovaj problem: “preletanje sa sela” -
Landflucht. I u nemačkom parlamentu, oni su raspravljali šta bi moglo da se
učini protiv ovog zla, kako je viđen sa tačke gledišta zemljišne
aristokratije.
Bizmark, slavni kancelar Nemačkog Rajha, u jednom govoru je
rekao, “Jednom sam sreo u Berlinu svog bivšeg radnika koji je radio na mom
imanju, i pitao sam ga: “Zašto si napustio
imanje; zašto si otišao iz zemlje; zašto sada živiš u Berlinu?” I,
sudeći po Bizmarku, čovek mu je odgovorio: ”Vi nemate tako lep Biergarten u
selu, kakav mi imamo ovde u Berlinu, gde možete sesti, popiti pivo, i slušati
muziku.” Ovo je , naravno, priča sa tačke gledišta Bizmarka, poslodavca. To
nije bilo mišljenje svih njegovih zaposlenih. Oni su otišli u industriju zato
što im je industrija isplaćivala više plate i podigla njihov standard života na
nezabeležen nivo.
Danas, u kapitalističkim zemljama, relativno je mala razlika
u životu između takozvanih viših i nižih klasa; obe imaju hranu, obuću, i
sklonište. Ali, u osamnaestom veku i ranije, razlika između čoveka srednje
klase i čoveka niže klase je bila u tome da je čovek iz srednje klasee imao
cipele, dok ih čovek iz niže klase nije imao. U današnjoj Americi, razlika
između bogatog čoveka i siromašnog čoveka znači veoma često razliku između
Kadilaka i Ševroleta. Ševrolet se može kupiti polovan, ali bazično on pruža
istu uslugu njegovom vlasniku: i on,
takođe, može da preveze od jednog mesta na drugo. Više od polovine stanovništva
Sjedinjenih Država živi u stanovima i kućama koje su njihovo vlasništvo.
Napadi na kapitalizam – posebno u odnosu na visoke plate -
polaze od pogrešne pretpostavke da su nadnice u krajnjoj liniji plaćene od
ljudi koji su različiti od onih koji rade u fabrikama. U redu je da ekonomisti
i i studenti ekonomije razdvoje radnika od potrošača i prave razliku između
njih. Ali činjenica je da svaki potrošač mora, na jedan način ili drugi, da
zaradi novac koji troši, i da su većina
potrošača tačno oni ljudi koji rade kao zaposleni u preduzećima koja proizvode
stvari koje konzumiraju. Nadnice, pod kapitalizmom, nisu određene od klase
ljudi koji su različiti od klase ljudi koji ih zarađuju; oni su isti
ljudi. Holivudske filmske korporacije
nisu te koje plaćaju plate filmskim zvezdama; nego ih plaćaju ljudi koji kupuju
karte za filmove. I priređivač bokserskog meča nije taj koji plaća ogromne
svote novca takmičarima; nego su to oni koji kupuju ulaznice. Razlika između
poslodavca i zaposlenog, je razlika koja se povlači u ekonomskoj teoriji, ali
to nije razlika u realnosti; ovde, poslodavac i zaposleni su u krajnjoj liniji
isti ljudi.
Postoje ljudi u mnogim zemljama koji smatraju veoma nepravednim da čovek koji treba da
izdržava porodicu sa nekoliko dece, primi istu platu kao i čovek koji izdržava
samo sebe. Ali pitanje nije treba li poslodavac da nosi veću odgovornost za
veličinu radnikove porodice.
Pitanje koje moramo da postavimo u ovom slučaju je: Da li bi
vi, kao pojedinac, bili spremni da platite više za nešto , recimo veknu hleba,
ako bi vam bilo rečeno da čovek koji proizvodi tu veknu hleba ima šestoro
dece? Iskren čovek će verovatno
odgovoriti negativno i reći, “ U principu bi, ali u stvarnosti bi, ako košta
manje, radije kupio hleb proizveden od čoveka bez dece.” Činjenica je da ako
kupci ne plaćaju poslodavcu dovoljno kako bi isplatio radnike, onda postaje
nemoguće za poslodavca da ostane u biznisu.
Kapitalistički sistem je
je nazvan “kapitalizam”, od čoveka koji nije bio prijatelj tog sistema,
od čoveka koji je smatrao da je to najgori od svih istorijskih sistema, najveće
zlo koje se dogodilo čovečanstvu. Taj čovek je bio Karl Marks. Svejedno, nema
razloga da odbacujemo Marksov termin, jer on jasno opisuje izvor velikog
društvenog poboljšanja koje je doneo kapitalizam. Ta poboljšanja su rezultat
akumulacije kapitala; ona su zasnovani na činjenici da ljudi, po pravilu, ne
konzumiraju sve što su proizveli, da oni štede - i investiraju - deo toga.
Postoji veliko nerazumevanje u vezi ovoga problema, i – na ovim predavanjima –
imaću priliku da se bavim sa najosnovnijim zabludama, koje ljudi imaju o
akumulaciji kapitala, upotrebi kapitala, i univerzalnih prednosti koje se mogu
steći iz takve upotrebe. Ja ću se baviti
kapitalizmom naročito u mojim predavanjima o stranim investicijama, i
predavanjima o najopasnijem problemu današnjice, inflaciji. Vi znate, naravno,
da inflacija postoji ne samo u ovoj zemlji. To je danas problem širom sveta.
Često neshvaćena činjenica o kapitalizmu je ova: štednja
znači benefit za sve one koji su nestrpljivi da proizvode ili da zarade plate.
Kada bi čovek stekao određenu količinu novca – recimo, hiljadu dolara – i ,
umesto da ih potroši, poveri te dolare banci na štednju, ili osiguravajućoj
kompaniji, novac ide u ruke preduzetnika, biznismena, omogućavajući mu da
započne projekte koje ne bi mogao da započne pre toga, zato što je odgovarajući
kapital bio nedostupan.
Šta će sada biznismen raditi sa dodatnim kapitalom? Prva
stvar koju mora da uradi, prva za šta će upotrebiti dodatni kapital, je da će
otići i zaposliti radnike i kupiti sirovine – što će dalje povećati tražnju za
radnicima i omogućiti da sirovine budu proizvedene, kao i tendenciju ka
povećenju plata i cena za one proizvođače sirovina. Mnogo pre nego što štediša
ili preduzetnik stekne profit od svega ovoga, nezaposleni radnici, i
proizvođači sirovina, farmeri, nadničari, svi oni dele koristi od dodatne
štednje.
Kada će preduzetnik steći profit iz projekta zavisi od
budućeg stanja tržišta i njegove mogućnosti da
tačno predvidi buduće stanje tržišta. Ali radnici, kao i proizvođači
sirovina, stiču korist odmah. Puno toga je rečeno o “politici nadnica”, kako je
zovu, Henrija Forda. Jedno od velikih dostignuća g. Forda je bilo to da je on
plaćao više nadnice nego druge industrije i fabrike. Njegova “politika nadnica”
je bila opisana kao “pronalazak”, ali nije dovoljno reći da je ovaj
“pronalazak” bio rezultat plemenitosti g. Forda. Nove grane poslova, ili nove
fabrike u već postojećim granama poslovanja, su morali privući radnike od
drugih poslodavaca, iz drugih delova zemlje, čak i iz drugih zemalja. I jedini
način da ovo urade je bio da im ponude više nadnice za njihov rad. To je bilo
ono što se dogodilo u ranim danima kapitalizma, i još uvek se događa.
Kada su fabrikanti u Velikoj Britaniji prvi počeli da
proizvode pamučnu robu, oni su isplaćivali svoje radnike više nego što su oni
zarađivali pre toga. Naravno, veliki deo ovih radnika nisu zarađivali ništa
pre toga i bili su spremni da private bilo šta što im se ponudi. Ali posle
kratkog vremena – kad je sve više i više kapitala bilo akumulirano i kada je
sve više i više preduzeća bilo razvijano- nadnice su skočile gore , i rezultet
je bio nezapamćeno povećanje britanske populacije , o čemu sam govorio ranije.
Prezriv opis kapitalizama od nekih ljudi, kao sistema koji
je dizajniran da napravi da bogati ljudi
postanu još bogatiji a siromašni postanu još siromašniji je pogrešan od početka
do kraja. Marksova teza u pogledu dolaska socijalizma je bila bazirana na
tvrdnji da će radnici postajati siromašniji, da će mase postajati sve
oskudnije, i da će na kraju svo
bogatstvo zemlje biti koncentrisano u nekoliko ruku ili u ruke jednog čoveka. I
onda će mase osiromašenih radnika konačno pobuniti se i eksproprisati bogatstva
bogatih vlasnika. Prema ovoj doktrini Marksa, ne može biti prilike, nijedne
mogućnosti unutar kapitalističkog sistema, za bilo kakvim poboljšanjem stanja radnika.
1864, govoreći pred International Workingmens Association u
Engleskoj, Marks je rekao da verovanje da radnički sindikati mogu popraviti
stanje radnika je “apsolutno pogrešno”. Sindikalne zahteve za višim nadnicama i
kraćim radnim vremenom je nazvao konzervativnim- konzervativno je bilo,
naravno, najosuđujući termin koji je Karl Marks mogao da upotrebi. On je
predložio da sindikati postave sebi novi, revolucionarni cilj: da oni “odstrane
sistem nadnica”, da oni zamene “socijalizmom” – državnim vlasništvom nad
sredstvima za proizvodnju - sistem privatnog vlasništva.
Ako pogledamo istoriju sveta, a naročito istoriju Engleske
od 1865, mi shvatamo da je Marks pogrešio u svakom pogledu. Ne postoji zapadna,
kapitalistička zemlja u kojoj se uslovi masa nisu poboljšali na nezapamćen
način. Sva ova poboljšanja poslednjih osamdeset ili devedeset godina su napravljena
uprkos prognozama Karla Marksa. Marksistički socijalisti su verovali da se
stanje radnika nikada neće poboljšati. Oni su sledili pogrešnu teoriju, famozni
“gvozdeni zakon nadnica” - zakon koji je tvrdio da radničke nadnice, pod kapitalizmom, neće preći
svotu koja mu je potrebna da održi svoj život kako bi mogao da služi preduzeću.
Marksisti su formullisali svoju teoriju na ovaj način: ako
bi radničke nadnice otišle gore, podižući plate iznad nivoa neophodnog za
održanje, oni će imati više dece; i ova deca, kada uđu u tržište rada, će
povećati broj radnika do tačke kada će nadnice pasti, svodeći radnike, ponovo,
na nivo koji je neophodan za održanje – na minimalni nivo neophodan za
opstanak, koji će samo jedva preduprediti da radnička populacija ne izumre. Ali ova Marksova ideja, i mnogih
drugih socijalista, je koncept radničkog čoveka isti onaj koji biolozi koriste
– sa pravom – kada proučavaju život životinja. Miševa, na primer.
Ako povećate količinu hrane neophodne za životinjske
organizme ili za mikrobe, onda će više njih preživeti. I ako smanjite njihovu
hranu onda ćete smanjiti njihov broj. Ali čovek je drugačiji. Čak i radnik -
uprkos činjenici da marksisti nisu to priznavali – ima i druge ljudske potrebe, osim hrane i produžavanje
njegove vrste. Povećanje u realnim nadnicama, rezultira ne samo u povećanju
populacije, ono rezultira takođe, na prvom mestu, u poboljšanju prosečnog
standarda života. Zbog toga mi danas imamo veći standard života u Zapadnoj
Evropi i u Sjedinjenim Državama, nego u zemljama u razvijanju, recimo, Afrike.
Mi moramo shvatiti, doduše, da ovaj standard života zavisi
od ponude kapitala. Ovo objašnjava razliku između uslova u Sjedinjenim
Državama i uslova u Indiji; moderne metode borbe protiv zaraznih bolesti su
počele da se koriste u Indiji – bar, do nekog nivoa – i efekat je bio
nezabeležen rast populacije ali, pošto povećanje u populaciji nije praćeno
odgovarajućim povećanjem u količini investiranog kapitala, rezultat je bio
povećanje siromaštva. Zemlja postaje više prosperitetna u proporciji sa rastom
investiranog kapitala po glavi stanovnika.
Nadam se da ću u mojim sledećim predavanjima imati prilike
da se bavim detaljnije sa ovim problemima i da ću moći da ih iskristališem,
zato što neki termini - kao “kapital investiran po glavi(per capita)” -
zahtevaju detaljnije objašnjenje.
Ali vi morate da zapamtite da, u ekonomskim politikama, ne
postoje čuda. Vi ste čitali u mnogim novinama i govorima, o takozvanom nemačkom
ekonomskom čudu- oporavku Nemačke posle njenog poraza u Drugom svetskom ratu.
Ali to nije bilo čudo. To je bila primena principa slobodno tržišne ekonomije,
metoda kapitalizma, iako oni nisu bili primenjeni potpuno. Svaka država može da
doživi isto “čudo” ekonomskog oporavka, iako moram da kažem da ekonomski
oporavak ne dolazi zbog čuda, on dolazi zbog primene - i rezultat je –
ispravnih ekonomskih politika.
Autor: Mat Ke
Članak je uz saglasnost autora preuzet sa prijateljskog bloga: http://cudorednost.blogspot.com/
Нема коментара:
Постави коментар