11. 3. 2016.

"Mediala" - osnovne ideje


"Umetnost je bila samo područje koje nam je pružalo mogućnost uočavanja dijalektičke evolucije svesti. Posmatrano danas, sa istorijske distance od 10 godina, logika i razlog našeg udruživanja bila je zajednička želja da menjamo lice sveta, da izrazimo svoje nezadovoljstvo. Trebalo je zameniti beznađe nadom, raspadanje stvaralačkim spajanjem, destrukciju arhitekturom, partikularizam celovitošću, a haos i primarnu materiju slike novim likovnim univerzumom i formom - takva je bila zapadnoevropska klima. Mi smo, dakle, učestvovali u menjanju jedne klime i tražili razrešenje i novi smisao."
                                                                                                                       (Olja Ivanjicki)

Leonid Šejka
Mediala je umetničko udruženje aktivno sredinom prošlog veka u Beogradu. U svojim redovima okupljala je mnoga poznata slikarska imena poput Leonida Šejke, Olje Ivanjicki, Koste Bradića, Milića od Mačve i drugih, koji su, zajednički, stvorili jedan nov i autentičan umetnički izraz.
Sam naziv Mediala, sugeriše na suštinu ove grupe - spajajući, u etimološkom smislu, sjedinjavanje i destrukciju, koncept medijalnog podrazumeva usredsređenost k izvesnoj središnjoj tački, spajanje mnogostrukosti sveta; težnju k integraciji, k integralnom slikarstvu. Zbilja spajajući različite uticaje iz mnogih umetničkih disciplina, suptilno razrešavajući suštinska pitanja sveta i ljudski psihe, Mediala je nastojala postići jedinstven, celovit, enesansan izraz. Leonid Šejka, moguće najistaknutiji predstavnik ove grupe umetnika, u svom "Traktatu o slikarstvu" ovu je težnju opisivao ovako:
"Jedno slikarstvo koje bi uistinu integrisalo sve tekovine modernog doba, koje bi pružilo refleks nove vizije sveta, imalo bi, možda paradoksalno, neke koincidencije po svom obeležju celovitosti sa celovitošću renesansne slike. U početku takav zahvat izgledao bi prividno kao povratak. Na spiralnoj putanji evolucijie retrogradna kretanja su prividna... Duh modernog slikarstva, ako kulminirajući sa pravom samouništenja ne uništi i svaku potrebu za umetnošću, okrenuće se od razgrađivanja prema građenju. Proces građenja u kome bi izrastala jedna nova celovita vizija sveta bio bi i proces upijanja i prepoznavanja jeke koja dolazi iz daleke tradicije renesansnog slikarstva".
Pri tom, ovakva renesansa nosi nešto drukčiji smisao od klasične; u praksi, medialnost podrazumeva svojevrsnu (no, atipičnu) apstrakciju, izvesnu mističnost, istoričnost i kosmizam, uz izraz koji delimično naginje k nadrealizmu, ali ga, ujedno, i prevazilazi. Sve ove, jedinstvene tendencije bile su pored pomentuog Šejkinog "Traktata o slikarstvu" (i pojedinih drugih tekstova kao što su Glavurtićevi npr), u teorijskom smislu, još jezgrovitije formulisane u njihovom zajedničkom (Vidakovom) kodeksu, kojeg, u celosti, navodimo u nastavku, a koji, u kratkim crtama, definiše osnovna umetnička stremljenja grupe.

Miro Glavurtić
KODEKS GRUPE MEDIALA
- Čistoća i jasnoća subjektivnog viđenja polaže pravo na istraživački začetak.
- Istinsko vođenje dolazi iz samog predmeta.
- Osloboditi se straha i želje za oživljavanjem anahronizma i preživelog sveta.
- Srušiti Hegelov zid.
- Ovladati izvođačkom tehnikom do nestvarnog.
- Pri izučavanju i posmatranju objektivnog ne zanemariti svet rođen iz pokrenutih emocija i impulsa.
- Treba da budem trezan, usredsređen, budan i odgovoran sebi. Treba da shvatim prolaznost formalnog privida probuđenja realnosti. Ne smem izgubiti iz vida dolazak tehničke inteligencije, uslovljene zakonom i svetom destrukcije.
- Tražiti i prepoznavati mogući ključ večnog trajanja - žudnje ka univerzumu ljudskog duha.
- Proučavati i upoznavati sva područja koja otkrivaju, uključuju ili isključuju dati trenutak svog uobličenog postojanja ili nestanka, posrednog ili neposrednog bitka objektivnog života i smrti.
- Poštovati svaki stvaralački i istraživački rad uslovljen subjektivnim razlozima, tim pre ako služi ljudskom rodu. 
- Oslobađati se rušilačkog i oplođavati graditeljski nagon.
- Prodreti do suštine imaginarnog impulsa ljudske prirode.
- Poimati i razjašnjavati materijalističko postojanje sveta i njegovo metafizičko otuđenje.


Нема коментара:

Постави коментар