28. 1. 2015.

Dejvid Linč i... Silencio!

Mulholland drive - delo Dejvida Linča, kritičari i drugi poznavaoci filmske umetnosti često ubrajaju u njegova najbolja ostvarenja u karijeri. Neobičan i intrigantan, Mulholland drive izvrsno zbunjuje nesvakidašnjom, nelineranom pričom. Postoji puno spekulativnih ideja oko toga šta ovo delo u stvari poručuje, ali se retko koja čini jednako ubedljivom kao sam film. Sa druge strane, Linč je odbio da se izjasni o poslatoj poruci, ostavivši prostora interpretatorima da slute i nagađaju. U mističnom duhu ove nadrealne zagonetke, ostaje nam da se zapitamo - šta bi moglo biti njeno rešenje?


Nelinearan tok događanja je pomalo zbunjujući, ali ne toliko da oteža praćenje - zapravo, čini stvar još intrigantnijom. Nekoliko različitih priča se sustiču oko jedne, ali se oko te jedne i razbijaju na nove. Da  stvar bude još složenija, stare i nove se ne poklapaju, iako se tiču istih ljudi. Drugim rečima, domišljati Linč je toliko vešto kamuflirao poruke filma da im je gotovo nemoguće dati jedinstveno značenje...

Da li jedinstvenog značenja ima, ili su delovi mozaika nesaglasni (ili pak saglasni, ali bez značenja), može se u nedogled nagađati. Šta je Linč poručio, ako je poručio, samo on zna. One koji su se pomučili oko sklapanja Linčove Rubrikove kocke uglavnom bi zasenila Linčova imaginacija. Neki nisu imali tumačenje, a oni koji jesu, nameću puno novih pitanja. Sve to navodi na jedno - zagonetka je dobra, ali kako je rešiti?

Kako bi to bilo bar nešto lakše, uz orginalan DVD filma išlo je i 10 sugestija koje je Linč dao, koje direktno ne razotkrivaju gotovo ništa, ali zajedno sa kompleksnošću, uvećavaju i konfuziju. Bez obzira da li vam je ovaj film poznat ili ne - ove smernice same po sebi svedoče o složenoj fabuli...

 1. Posebnu pažnju obratite na početak filma - minimum dva važna detalja pojavljuju se pre početka glavne priče.
2. Obratite pažnju na pojavljivanje crvene lampe.
3. Razaznajete li ime filma za koji Adam drži audiciju? Da li se ono spominje još negde?
4. Automobilska nezgoda je prilično strašna stvar... Obratite pažnju na to gde se dogodila.
5. Ko daje ključ, i zbog čega?
6. Obratite pažnju na ogrtač, pepeljaru i šolju za kafu.
7. Kakva osećanja, dosetke i zaključci se pojavljuju u "Silenciju"?
8. Da li je za uspeh Kamile zaslužan samo njen talenat?
9. Primetite okruženje čoveka koji stoji kraj bara u "Vikinsu"
10. Gde je tetka Rut?

Prepričati film prilično je teško (a i nemoguće!), zbog prisutstva brojnih, uzajmno isprepletenih, i naizgled kontradiktornih detalja... Filmski režiser koji se na sastanak pojavljuje sa palicom za golf,  misteriozna scena sa espresom, par horor momenata, razgovor sa kaubojem bez obrva, neobična atmosfera i gotovo neobjašnjivi događaji u "Silenciju" - sve to, i još mnogo toga, staje u ovaj neobični film... Kritičari su pokušavali da daju neka tumačenja, a najrasprostranjenije, i ujedno najjednostavnije kaže da film ima dva dela - od kojih je prvi deo san, a drugi java. U prvom delu je Beti mnogo uspešnija nego u drugom - koji je prikazuje onakvom kakva jeste, daleko manje optimističnom i srećnom. Ipak, prilično je teško u toj gomili nadrealnih dešavanja povući oštru crtu između jave i sna. Nadrealistički karakter pojedinih segmenata zaista ostavlja utisak sna, ali, kako kaže čitav niz drugih interpretacija, nije sasvim jasno čijeg...

Šta god da je od svega toga san, i čiji, film verovatno zadire i u podsvesno - što bi možda moglo da opravda sve prividne protivrečnosti, koje stvaraju zbirni utisak halucinacija... Sav haos ovih dešavanja lako se može povezati sa skrivenim delovima našeg ja, pogotovo ako pratimo prvi u nizu Linčovih saveta, i obratimo pažnju na početne kadrove gde se pojavljuje motiv (možda) Jungovskih senki.


Mulholland drive nije samo naziv filma nego i ime jedne ulice u Los Anglesu, nedaleko od Holivuda. To i neki drugi detalji poslužili su pojedincima kao inspiracija za još jedno tumačenje - da je film u stvari kritika Holivuda. Druge je pak radnja filma asocirala na priču o paralenim svetovima, i tome kako se u navratima prepliću... Tumačenjima u suštini nema kraja, ali u gomili takvih, nijedno nije dovoljno ubedljivo da pokrije sve moguće scene i značenja.

- Stavovi... Stavovi čoveka u velikoj meri određuju kakav će biti njegov život. Da li se slažeš sa mnom?
- Naravno.
- Jesi li tako odgovorio jer misliš da ja to želim čuti, ili si zaista uveren da je to tako?
- Ja se slažem s onim što si rekao. Zaista.
- A šta sam ja rekao?
- Da stavovi čoveka često određuju kakav će biti njegov život.
- Ako se slažeš sa tim verovatno si čovek koji ne brine puno o kvalitetu svog života.


U pokušajima da se film svede na nešto jednostavnije možda interpretatori i greše. Kao što kaže čuvena rečenica Pikasa: "Konj je konj, a bik je bik".  Nešto slično je i sam Linč poručio kada je davao intervjue u vezi sa filmom - da bi bilo besmisleno da svojim pojašnjenjima postojeću celinu svodi na nešto banalnije. I zaista, celina je logična koliko i nejasna. I pored tolike neshvatljivosti, deluje celovito i uokvireno. U tom smislu, zaista je izlišno pojednostavljivati je - apstrakcija je tu sa razlogom, i previše je bitna da bismo je zanemarili.

Jedno je sigurno -  kompleksnost je nepotrebno skrnaviti. I mada se obično smatra da je rešenje Rubrikove kocke ono gde su boje jednake na svim stranama, ne treba zaboraviti da su neke druge konfiguracije, iako manje uređene, takođe teške za sklapanje. Linčova kocka je već sklopljena, i to na mnogo originalniji način. Odgovora nema, jer je odgovor zagonetka sama. Ili, kako kaže mistična scena u "Silenciju" - "Nema orkestra, sve je snimak!"


Autor: M

Нема коментара:

Постави коментар